Raamattuun tarttuminen voi tuntua joskus vaikealta tai lukemisen aloittaminen voi olla hankalaa. Mistä oikein aloittaisi ja miten Raamatun tekstejä pitäisi lukea, kun ne joskus tuntuvat niin vaikeilta ymmärtää?

Raamattua voit lukea esimerkiksi suoraan netissä, osoitteesta raamattu.fi.

Miten ymmärtää lukemaansa?

Esimerkiksi kolmen s:n menetelmä on hyvä apu Raamatun lukemisen tueksi:

1. Sisältö

Pohdi ensin lukemasi tekstin sisältöä. Kuka kirjoittaa ja kenelle? Missä tilanteessa? Mitä sanat tarkoittavat?

2. Sanoma

Seuraavaksi pohdi, mikä on lukemasi tekstin sanoma. Mitä kirjoittaja haluaa tekstillä sanoa? Miksi tämä on kirjoitettu?

3. Sovellus

Sisällön ja sanoman jälkeen vuorossa on sovellus. Peilaa tekstiä itseesi ja omaan elämääsi. Mitä teksti kertoo tässä hetkessä minulle? Mikä kirjoitetun merkitys on nyt? Mikä siinä kolahtaa minuun?

Valitse raamatunkäännös joka on ymmärrettävä ja helppolukuinen

Tämä tuntuu selvältä. Jos emme ymmärrä sitä, lukeminen on vaikeaa.

Raamattu kirjoitettiin alunperin kreikaksi ja hepreaksi. Erilaisia raamatunkäännöksia on useita – myös suomen kielellä.

Yleisin Suomessa käytettävä raamatunkäännös on vuodelta 1992. Toinen melko yleinen on vuoden 1938 käännös. Esimerkiksi lapsuudesta koulun joulujuhlassa luettu evankeliumi on useimmiten tämän käännöksen pohjalta, sisältäen mm. ”peljäämisen”.

Uusimpia raamatunkäännöksiä on Uuden Testamentin kattava UT2020, jossa on pyritty tekemään raamatuntekstistä mahdollisimman nykyajan ihmisen ymmärrystä ja kieltä vastaava. Tästä ääripää onkin sitten Agricolan suomentama, ensimmäinen kokonainen suomenkielinen raamatunkäännös vuodelta 1548.

”Virallisista” kirkon käännöksistä poiketen löytyy myös 2010-luvulla julkaistu Raamattu kansalle -käännös, jossa tarkoituksena on olla mahdollisimman uskollinen alkutekstille.

Sinun ei tarvitse aloittaa Raamatun alusta

Raamattu sisältää 66 erillistä kirjaa, jotka on koottu kasaan yhteen kirjaan. Vanhan Testamentin 39 kirjaa ovat kertomus Jumalasta ja hänen kansastaan ennen Messiaan, eli Jeesuksen, tuloa. Uuden Testamentin 27 kirjaa kertovat tarinan, joka alkaa Jeesuksen syntymästä.

Jos olet Raamatun äärellä ensimmäistä kertaa, kokeile vaikka Johanneksen evankeliumia. Tämä kirja (neljäs kirja Uuden Testamentin puolella) on Johanneksen silminnäkijäkertomus Jeesuksen elämästä. Yhtenä Jeesuksen läheisimmistä opetuslapsista Johanneksen kertomus on sekä kiehtova että informatiivinen.

Johannes kirjoitti kirjansa siksi, että me saisimme apua uskoomme. Kuten hän kirjoitti: Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden. (Joh. 20:31)

Valitse joku Raamatun kirja ja käy sitä läpi

Usein Raamattuun tutustuessa selailet sivulta toiselle, etkä pysähdy kohtien äärelle. Valitse siis rohkeasti yksi Raamatun kirja ja lue vähän joka päivä – vaikka vain luku kerrallaan.

Jos luet yhden Johanneksen evankeliumin luvun päivässä (tähän menee ehkä 5-10 minuuttia), luet koko kirjan 21 päivässä.

Kun olet lukenut Johanneksen, siirry muihin evankeliumeihin: Matteukseen, Markukseen tai Luukkaan evankeliumiin. Näiden jälkeen on Paavalin kirjeitä eri seurakunnille, filippiläisille, efesolaisille ja kolossalaisille. Ne tarjoavat käytännön rohkaisua ja ohjeita kristillisen elämän elämiseen. Kirje Roomalaisille on täynnä olennaista oppia, kun taas ensimmäinen Mooseksen kirja, Genesis, selittää kuinka kaikki alkoi. Psalmien kirja on täynnä sydämellisiä rukouksia, jotka tarjoavat rohkaisua jokaiseen elämänvaiheeseen.

Kun lähdet matkaan yksi kirja kerrallaan, ei sinulla ole enää koskaan pulmaa, etteikö olisi jotain luettavaa!

Lue vähän joka päivä!

Jumalan Sanaan tutustumisen ei tarvitse olla pitkäkestoista. Aloita rauhassa, vain viisi tai kymmenen minuuttia on paljon parempi kuin ei yhtään. Joskus vähemmän on enemmän, varsinkin lukiessasi vähemmän, muistat varmasti enemmän.

Valitse sopiva hetki ja paikka. Monet ihmiset lukevat Raamattua ensimmäisenä aamulla ja päättävät ottaa hetken Jumalan kanssa ennen päivän häiriötekijöitä. Jos aamusi ovat kiireiset tai et ole aamuihmisiä, ei hätää! Voit lukea Raamattua aivan hyvin ruokatunnilla, kahvilassa tai vaikka bussissa matkalla kotiin.

Rukoile ennen kuin aloitat

Pysähdy ennen kuin avaat Raamatun. Pyydä Jumalaa puhumaan sinulle. Muista, että Raamattu on Jumalan sanaa; se on Jumalan rakkauskirje, joka on kirjoitettu hänen kansalleen. Tämä sisältää myös sinut

Pyydä Jumalaa auttamaan sinua ymmärtämään hänen Sanaansa. Pyydä Jumalaa käyttämään Sanaansa opettamaan ja ohjaamaan sinua. Pyydä häntä käyttämään Sanaansa auttaakseen sinua tuntemaan hänet ja rakastamaan häntä.

Jeremia 29:13-14 sanoo: “Te etsitte minua, ja te löydätte minut! Koko sydämestänne te minua etsitte, ja minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra.”