HALUAMME

VARJELLA

TÄTÄ LUOMAKUNTAA, MISSÄ ELÄMME.

Ilmaston lämpeneminen. Hiilidioksidipäästöt. Tehotuotanto.

Emme ole ihmisinä onnistuneet niin hyvin kuin olisi pitänyt. Jumala on antanut meille tehtävän viljellä ja varjella tätä kaunista luomakuntaamme.

Meillä on vielä pitkä elämä edessä ja jotain on tehtävä. Siksi me haluamme toimia osaltamme vastuullisesti sekä näyttää mallia.

1) Käyttämämme webhotelli sekä muu palvelintila käyttää uusiutuvaa energiaa. Palvelumme tuotetaan moderneilla, perinteistä tekniikkaa vähemmän energiaa kuluttavilla pilvipalvelimilla. Lisäksi palveluntarjoajamme ostaa päästövähennysoikeuksia, joilla toteutetaan tuulivoimahankkeita ympäri maailman!

2) Toimistollamme sekä tuotannoissa käytämme tuuli- ja vesivoimaa sekä uusiutuvaa kaukolämpöä.

3) Kuljemme matkamme biokaasulla, sähköllä tai julkisilla kulkuvälineillä. Näin kuvausmatkojen hiilidioksidipäästöt ovat mahdollisimman pienet, jopa nollissa!

4) Livekirkko ry ja sen tuottamat palvelut toimivat vain internetissä.
Esimerkiksi Facebook ja YouTube kuluttavat paljon sähköä ja tämän myötä internetin käytöstä syntyy hiilidioksidipäästöjä. Tällä hetkellä meillä ei ole rahoitusta hyvittää kaikkia eri videoiden katselukerroista ja sosiaalisen median tavoitettavuudesta syntyneitä päästöjä, mutta yritämme tehdä aidosti parhaamme! Istutamme metsää hiilinieluksi, jotta voimme askel askeleelta parantaa käyttäjiemme internetin käytön ympäristöystävällisyyttä. Vielä jonain päivänä Jumalan sanan kohtaaminen Livekirkossa voi olla täysin päästötöntä – vastuullista Sanaa.

Päivitys 18.12.2023

Internet-sivujemme kehitys keveämmäksi, nopeammin latautuvaksi ja näin ollen sähköä säästävämmäksi on jatkunut. Tällä hetkellä WebsiteCarbon-laskuri kuvaa sivumme 82% muista vastaavia sivuja kevyemmiksi.

Saman sivun hiilipäästölaskurin myötä sivumme päästöt vastaavat kahden puun vuosittaista hiilenkeruumäärää.

Olemme istuttaneet päästöjen kompensoimiseksi kymmenen puuta TeamTrees.org -organisaation kautta. Päästökompensaatiot voivat laskennallisesti olla aina niin ja näin, niin haluamme ainakin pelata varman päälle viisinkertaistamalla tarvittavan määrän.

Teemme myös yhteistyötä #TeamSeas.org -organisaation kanssa ja vuosittain puhdistamme merestä roskaa yhden paunan / kannatusjäsen.

Nämä kompensaatio-ostot on suoritettu tällä päivämäärällä ja toivottavasti ensi vuonna samaan aikaan voimme tuplata jäsenkohtaisen ympäristötekomme.

Tunnistamme päästökompensaatioihin liittyvät muutamat ongelmatekijät, mutta yritämme ainakin parhaamme. Luonnollisesti yritämme ensisijaisesti pienentää päästöjä.

Päivitys 18.12.2021

Olemme saaneet optimoitua internet-sivumme nyt noin 70% kevyemmiksi kuin vastaavat sivut. (vrt edellinen kappale). Kehitystyö jatkuu.

Olemme istuttaneet internet-sivujen loppujen päästöjen kompensoimiseksi viisi puuta TeamTrees.org -organisaation kautta.

Päivitys 26.11.2021

Internet-sivut kuluttavat energiaa. WebsiteCarbon -laskurin mukaan internetsivumme olivat noin 10% ”ympäristöä kuormittavammat” kuin keskivertosivustot. Myös latausaika ja sivuston muistin koko olivat suuret.

Halusimme tehdä tähän muutoksen ja viimeisimmän raportin mukaan sivumme on nyt 62% kevyempi verrattuna muihin vastaaviin sivuihin. Tämä askel on merkittävämpi ja mielestämme iso askel myös käyttäjäystävällisyydessä.

Käytämme nyt Googlen palvelimia, jotka sijaitsevat Haminan datakeskuksessa. Datakeskus käyttää vain uusiutuvaa energiaa ja mm. jäähdytykseen käytetään merivettä. Suurin osa kävijöistämme tulee Suomesta, niin luonnollisesti palvelimenkin kannattaa sijaita maassamme. Googlen kapasiteetti ja verkostonopeudet tukevat myös tavoitteitamme.