Pääsiäissunnuntaina kristityt kautta maailman juhlivat Jeesuksen ylösnousemusta kuolleista, hänen ristiinnaulitsemisen ja hautaamisen jälkeen. Se on tyypillisesti vuoden suosituin sunnuntaijumalanpalvelus.

Mikä on pääsiäinen?

• Raamatun (Jesajan kirja, luku 53) mukaan Jeesus Kristus on luvattu Messias ja maailman Vapahtaja
  • Ylösnousemus viittaa Jeesuksen heräämiseen (tai kuolleista herättämiseen) kolme päivää ristillä kuolemansa jälkeen
  • Kristityt uskovat, että kun Jeesus antoi henkensä ristillä, hän maksoi täyden rangaistuksen synnistä tarjoamalla täydellisen, tahrattoman uhrin
  • Myöhemmin, nousemalla kuolleista, Herra voitti synnin ja kuoleman voiman ja lunasti kaikille, jotka uskovat häneen, iankaikkisen elämän hänen kanssaan

Pääsiäinen Raamatussa

Raamatun kertomus Jeesuksen ristinkuolemasta tai ristiinnaulitsemisesta, hänen hautaamisestaan ​​ja ylösnousemuksestaan ​​eli kuolleista heräämisetä löytyy seuraavista Raamatun kohdista:

Matteus 27:27-28:8; Mark. 15:16-16:19; Luukas 23:26-24:35; ja Joh. 19:16-20:30.

Pääsiäisjuhlaa vietetään Raamatussa juutalaisten juhlana, mutta Uudessa Testamentissa kristittyjen pääsiäistä ei esiinny, eikä Raamatussa mainita Kristuksen ylösnousemuksen jälkeisiä kirkon juhlia. Kristillinen pääsiäinen esimerkiksi joulun lisäksi on kehittynyt juhlapyhänä vasta myöhemmin kirkkohistoriassa.

Jeesuksen, Vapahtajamme merkittävimpänä juhlana on valitettavaa, että monet pääsiäistavat sekoittuvat maallisiin tapoihin ja kaupallisuuteen. Me kristittyinä voimme kuitenkin muistuttaa lähipiiriämme sekä muuta maailmaa siitä, mistä tämä “neljän päivän vapaa” on oikeasti lähtöisin.

Milloin on pääsiäinen?

Pääsiäistä edeltää 40 päivän mittainen paasto. Paasto on parannuksen, maltillisuuden ja hengellisen kurinalaisuuden ajanjakso pääsiäisen juhlaan valmistautuessa. Länsimaisessa kristinuskossa tuhkakeskiviikosta alkaa paaston ja pääsiäisen aika. Pääsiäissunnuntaihin tai pääsiäisyöhön (la-su välinen yö) päättyy paasto.

Hiljainen viikko, piinaviikko, pyhä viikko

Pääsiäistä edeltävää viikkoa kutsutaan eri nimillä, yleisimmin kenties hiljaiseksi viikoksi. Hiljainen viikko alkaa palmusunnuntaina, jolloin juhlitaan Jeesuksen riemullista saapumista Jerusalemiin. Kiirastorstaina vietetään viimeistä ehtoollista. Silloin hän nautti juhla-aterian opetuslastensa kanssa ristiinnaulitsemista edeltävänä iltana. Jeesuksen ristinkuolemaa muistetaan pitkäperjantaina.

Eräitä raamatunkohtia pääsiäisestä

Matt. 12:40

Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

1. Kor. 15:3-8

Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa:

– Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi,
niin kuin oli kirjoitettu,
hänet haudattiin,
hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä,
niin kuin oli kirjoitettu,
ja hän ilmestyi Keefakselle
ja sitten niille kahdelletoista.

Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois. Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille. Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin, joka olen kuin keskosena syntynyt.