Tämä teksti on litteraatio videosta tekstimuodoksi. Video löytyy myös sivun alaosasta. Sinulle lukija koko yhdistyksen puolesta toivotamme siunattua, rauhallista ja ennen kaikkea iloista joulua!

Miltä joulu tuntui lapsena? Tuskin malttoi odottaa seuraavan päivän saapumista ja odotus vaikeutti nukahtamista.

Samalta saattoi tuntua 2000 vuotta sitten paimenista. Heidän intonsa ei ollut tulevasta vaan siitä, mitä he olivat kuulleet ja nähneet.Israelissa oli koko kansa odottanut messiasta, pelastajaa, saapuvaksi jo pitkään ja lopulta nämä paimenet saivat olla ensimmäisiä, joille tämä ilo jaettiin ja kerrottiin. He lähtivät innoissaan kertomaan, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Vaikea siinä oli varmasti enää käydä nukkumaan.

Oletko ikinä miettinyt, miksi Jumala ilmoitti poikansa syntymästä ensimmäisenä juuri noille Paimenille, jotka olivat melko väheksyttyä, ulkona elävää ja laumojen mukana kiertelevää porukkaa. Miksei hän ilmoittanut Jeesuksen syntymästä Israelin johtajille? Ja miksi hänen rakas poikansa syntyi pimeässä, kylmässä tallissa?

Mun mielestä on oikeastaan aika sopivaa, että juuri paimenet kuulevat tarinan ensin, sillä Jeesuskin kuvasi itseään Hyväksi Paimeneksi, joka laittaa henkensä alttiiksi lampaittensa tähden. Ja tallikin tuntuu ihan hyvältä paikalta, kun Jeesusta kutsutaan myös Jumalan Karitsaksi, joka kantaa maailman synnit.

Mutta jos mietitään tuota hämmästyttävää kohtaamista, kun enkeli tuli kertomaan paimenille, että maailmaan on syntynyt vapahtaja. Miltä tuntuisi, jos joku aamu vaikka kirkossa enkeli ilmestyisi kertomaan, että Jeesus on muuten tulossa huomenna takaisin. Miltä se tuntuisi? Olisiko helppoa mennä vain nukkumaan ja odottaa seuraavan aamun tulemista, vai tekisikö mieli valvoa ja kertoa ihan kaikille ihmisille, mitä tuleman pitää?

Tätä raamatunkohtaa, jossa nämä kaikki joulun ihmeet tapahtuvat, kutsutaan jouluevankeliumiksi. Evankeliumi tulee sanana kreikan kielestä ja sen voisi luovasti kääntää “hyviksi uutisiksi”. Ja kokonaisuudessaan Raamatussa evankeliumeita on neljä. Ja niitä yhdistää se, että niissä kerrotaan Jeesuksen elämä alusta loppuun. Koko kuvaus Jeesuksen elämän vaiheista on siis hyviä uutisia. Jeesuksen sikiäminen Pyhästä Hengestä, Marian synnytys, kuolema ristillä, ylösnousemus haudasta ja paluu takaisin Jumalan luo ovat kokonaisuudessaan erittäin hyviä uutisia meille kristityille.

Uudessa Testamentissa meille annetaan monia hyviä syitä juhlia. Toisessa Johanneksen kirjeessä puhutaan molemminpuolisesta onnellisuudesta, joka tulee olemaan uskovien kesken. Toinen kirje korinttilaisille kertoo meille mm. että Titus oli innoissaan korinttilaisten kuuliaisuudesta, ja Makedonian kirkot havaitsivat lähimmäisten auttamisesta syntyvän ilon. Johanneksen evankeliumissa kuvataan Jeesuksen puhui ihmisen täyttävästä ilosta, joka tulee hänen sanojensa kuulemisesta ja vastausten saamisesta Hänen nimessään esitettyihin rukouksiin.

Meillä kristityillä on mahdollisuus iloita jopa kärsimyksestä.

Voimme jopa iloita kärsimyksestä. Jeesus sanoi, että iloitsemme, kun meitä solvataan ja vainotaan Hänen tähtensä, sillä meidän palkkamme on suuri taivaassa.

Ja Paavali suositteli riemuitsemista ahdistuksessa, koska se tuottaa sinnikkyyttä, luonnetta ja toivoa (Roomalaisille 5:3-4 ).

Jeesuksen meille kristityille antama ilo on siis melko merkillistä ja ainutlaatuista. Tämä ei tarkoita, että kaikkien vaikeuksien pitäisi aiheuttaa vain naurua, mutta me voidaan iloita Jumalan hyvistä tarkoituksista. Meidän ilo on Jeesuksessa. Mitä hän on tehnyt meidän hyväksemme, kuinka hän toimii maailmassa edelleen ja mitä hän meille lupaa taivaassa.

Mikä tuo sinulle iloa? Me ihmiset tavoitellaan aina varmaan mahdollisimman hyvää elämää. Me yritetään järjestellä olosuhteita mahdollisimman optimeiksi, mutta silti me petytään. onnea on siis melko vaikea luoda. Jeesus on ainoa joka voi antaa pysyvän ilon joka tilanteeseen, oli se sitten hyvä tai huono.

Kun paimenet kuulivat Messiaasta, heidän ilonsa sai heidät toimimaan. He eivät voineet pitää uutisia omana tietonaan. Kristuksen ilo on voimakas. Ja kuten noiden paimenten kohdalla, sen pitäisi samoin muuttaa ja motivoida meitä palvelemaan Häntä.

Iloinen elämä on melko houkutteleva todistus Jumalan mahdollisuuksista, joka me voidaan kristittyinä näyttää muulle maailmalle. Jos me voidaan näyttää maailmalle, että me kestetään tuskaa, vaikeuksia ja konflikteja tyyneydellä ja mielenrauhalla, ja luottamuksella Jumalaan – avautuu siinä aika hyvä mahdollisuus kertoa samalla Jeesuksesta, joka tuli antamaan uuden elämän ja rauhan.

Kun vietät joulua, muista Nehemian sanat Israelin kansalle: ”Herran ilo on teidän voimanne”. Kun he kuulivat pyhää kirjaa luettavan heille, he itkivät ja surivat syntinsä tähden. Nehemia kuitenkin käski heitä olemaan surematta, vaan juhlimaan, antamaan lahjoja ja iloitsemaan, koska päivä oli pyhä.

Kuulostaa mun korvaan melko paljon joululta, eikö vaan? Juhlitaan, annetaan lahjoja ja iloitaan. Nyt on pyhä päivämme – aika iloita Herrassa Jumala haluaa meidän nauttivan tästä päivästä kunnioittamalla Jeesusta Kristusta ja juhlimalla.

Vaikka olosuhteet, fiilis tai kokonaisuus eivät olisi täydelliset tänä jouluna, älä luovu ilostasi. Se on kallisarvoinen lahja Kristukselta, ja Hän haluaa sinun saavan sen täyteen tänä päivänä ja joka päivä. Joulu on vain aloitus siitä, mikä meitä odottaa taivaassa – keskeytymätöntä ja esteetöntä iloa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen läsnäolosta. Ja se yksin on syy juhlia. Anna ilon syntyneestä vapahtajasta pysyä siis nyt ja myös tulevana vuonna.