14.2.2021

Sen lisäksi, että tänään vietetään ystävänpäivää, on tänään myös laskiaissunnuntai. Monet varmasti ainakin ovat saattaneet herkutella laskiaispullilla. Laskiainen on kirkollinen juhla, koska laskiaisena valmistaudutaan tulevaan paastoon. Kristityt viettävät paastoa ennen suuria kirkkovuoden juhlia, ja nyt edessä on pääsiäistä edeltävä 40 päivän suuri paasto. Se alkaa laskiaisen jälkeen olevasta tuhkakeskiviikosta, jota vietetään ensi keskiviikkona.

Mikä se paasto sitten oikein on? Varmasti sana paasto on monille tuttu. Paastoa käytetään hyvin erilaisissa tilanteissa ja merkityksissä. Joku saattaa paastota herkuista tai olla syömättä. Kristillisen paaston aikana valmistaudutaan tulevaan juhlaan. Paaston ajatus on keskittyä olennaiseen ja tavoitella jotakin muutosta itsessä ja omassa ajattelussa. Paastonaikana elämä yleensä yksinkertaistuu jollakin tavalla: syödään ehkä eri tavalla, hidastetaan vauhtia ja hiljennytään. Aineellisesta hyvästä ja nautinnoista (esimerkiksi jostakin ruuasta, juomasta, somesta tai turhasta kuluttamisesta) luopumisen toivotaan auttavan keskittymisessä olennaiseen eli Jumalan äänen kuulemiseen. Paaston ajatus on siis suunnata katse omasta itsestä kohti Jumalaa, ja kohti lähimmäisiä ihmisiä. Asioista luopumalla yritetään saada lisää aikaa näille asioille. Paasto ei kuitenkaan aina tarkoita, että pitäisi luopua jostain.

Jeesus opettaa paastosta näin Matteuksen evankeliumissa:

Jeesus sanoo: ”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun sinä paastoat, voitele hiuksesi ja pese kasvosi. Silloin sinun paastoasi eivät näe ihmiset, vaan Isäsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut.

Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat. Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi.” (Matt. 6:16–21)

Tärkeintä paastossa ei ole ulkoiset onnistumiset tai luopumiset, vaan se, mitä sydämessä tapahtuu.

Miten sitten voisi osallistua paastoon? Viimeisin vuosi on ollut kaikille vaikea, ja täynnä rajoituksia ja luopumisia. Sen sijaan, että tänä paaston aikana luopuisit jostain, mitä jos lisäisit jotain. Jotain hyvää. Pysähtyisit joka päivä (tai ilta tai vaikka aamu) ja antaisit aikaa Jumalalle. Rukoilisit ja kuuntelisit, mitä Jumalalla on sinulle sanottavanaan. Jos et tiedä, mistä aloittaisit, kerro vaikka vaan ajatuksiasi tai rukoile vaikka Isä meidän-rukouksen sanoin.